Veel motieven in de beeldende kunst zijn ontleend aan de passietijd, de Goede Week waarin het lijden, sterven en de wederopstanding van Christus worden herdacht. Dit zijn thema’s die vandaag de dag nog steeds actueel zijn. In deze tentoonstelling combineert het MRK laatmiddeleeuwse passievoorstellingen met hedendaagse interpretaties.
In de middeleeuwse passievoorstellingen voeren aangrijpende emoties, gevoelens van smart, de boventoon. Deze emoties komen onder andere naar voren in drie, uit hout gesneden reliëfs die oorspronkelijk deel uitmaakten van altaarretabels. Deze emoties worden door hedendaagse kunstenaars als Marc Mulders, Reinoud van Vught, Ignace Schretlen, Guido Geelen, Oscar de Clerck en Hans van Hoek vertaald naar het heden.
In zijn Piëta weet Guido Geelen het aangrijpende beeld van de moeder, treurend om haar overleden zoon, op te roepen met behulp van een boomstronk, aambeeld en vergulde handen en voeten. In het werk van Reinoud van Vught zien we het kruis als een uitstulpende wond. De rode kruiswond steekt schril af tegen de witte achtergrond die oogt als een geschonden huid. Ignace Schretlen toont in Judas en de Onbekende Soldaat foto’s van militairen uit de Eerste Wereldoorlog. Door een van deze ogenschijnlijk betekenisloze soldaten te betitelen als Judas krijgen de foto’s een andere lading en raakt broederschap vermengd met verraad.
Binnen Nederland is het MRK het enige museum dat hedendaagse religieuze kunst actief verzamelt en geregeld exposeert. Met dit beleid wil het MRK uitdragen dat religieuze kunst niet iets is van het verleden, maar ook heden ten dagen van eminente betekenis is.