In de maand mei trekt een groep van circa zestig (oud-) militairen naar Lourdes voor de jaarlijkse motorbedevaart. Een atypisch gezelschap van gelovigen en niet-gelovigen, op zoek naar innerlijke rust en naar de helende bijstand van Moeder Maria. Claire Felicie heeft deze bedevaart in 2015 gefotografeerd en ook in 2017 reist zij mee. Het museum toont een selectie van haar indrukken.
‘Drie dagen heen en vier dagen terug, met alleen jezelf in de helm als intieme vriend. Een tocht langs veldslagen, bunkers, militaire begraafplaatsen. Maar ook langs prachtige kathedralen en kloosters. Een fysiek zware onderneming, maar tegelijk ook een verrassende geestelijke reis naar binnen. Een spirituele reis, die moeilijk met woorden weer te geven is’, aldus aalmoezenier bd Jan Wolters.
De tentoonstelling toont een gemengd beeld van deze tocht: aan de wanden analoge zwart-wit portretten van devote, stoere militairen met kaarsen in de handen, terwijl met de iPhone geschoten kleuropnamen in de legvitrines de meer informele kanten van de tocht benadrukken. Het weerspiegelt de twee zijden van de bedevaart: de zoektocht naar verdieping en stilte naast ontspanning en broederschap. Van de tocht van 2017 worden wij via een digitaal dagboek door Claire Felicie op de hoogte gehouden.
Claire Felicie heeft meerdere malen militairen en veteranen gefotografeerd. Recent nog legde zij een bezoek af aan Nederlandse mariniers in Koerdistan (Irak). Internationale bekendheid (publicaties in NYTimes Lens, Newsweek e.a.) kreeg zij met de serie ‘Here are the young men’, portretten van mariniers voor, tijdens en na hun uitzending naar Afghanistan. Voor Felicie is de bedevaart bijzonder ‘omdat je het niet verwacht. Militairen, nog wel op de motor, naar Lourdes, zich aangetrokken voelend tot Maria, zinnebeeld van de liefhebbende moeder: één en al liefde, goedheid en vergeving.’