Een langgerekte horizon van JCJ Vanderheyden naast een laatgotische Madonna, tekeningen van Henk Visch bij een Passieretabel uit 1500. Het Museum voor Religieuze Kunst te Uden combineert en confronteert verschillende wereldbeelden uit uiteenlopende tijden. Voor deze bijzondere expositie is de eigen collectie van het museum aangevuld met werken uit de ‘Collectie Uden’, een verzameling moderne Brabantse Kunst, bijeengebracht tussen 1970-1990.
Binnen het debat over de moderne en hedendaagse kunst in Nederland speelt religie een bescheiden rol. In de kunstwereld stond religie lange tijd te boek als ‘verdacht’. Geloof en religie werden weggezet als tekenen van regressie. Desondanks hebben ook in ons land kunstenaars van naam zich tot dit omstreden onderwerp verhouden: Guido Geelen, Henk Visch, Marc Mulders, Marlene Dumas… Allen zijn vertegenwoordigd in de collectie van het Museum voor Religieuze Kunst. Deze werken worden in het museum veelal geëxposeerd in combinatie met oudere kunst, uit de late middeleeuwen en de barok. Als een vorm van dialoog.
In de tentoonstelling Confrontaties wordt een stap verder gezet. De moderne kunstwerken die getoond worden zijn ditmaal minder expliciet ‘religieus’. Zoals de horizon geschilderd door JCJ Vanderheyden of de studies van paarden door de Helmondse kunstenaar Gerard Princée. Deze werken, afkomstig uit de collectie Uden, gedijen evenwel goed tussen passievoorstellingen en heiligenbeelden. Of andersom: de oudere religieuze kunst ‘verjongt’, wordt modern in aanwezigheid van de twintigste-eeuwse kunst.